14 mei 2010

New York, New York

Lange tijd was het een droom van ons om New York te zien. Toen we besloten het plan om te gooien en naar de Verenigde Staten te zeilen leek het ons een geweldig idee om op eigen kiel langs het vrijheidsbeeld te varen, de Hudson op naar Manhattan. Helaas, onze boot is inmiddels in Southampton en vertrekt morgen naar IJmuiden maar wij hebben intussen New York uitgebreid bekeken. Niet per boot, maar per auto, bus en metro.

Nu zijn we al een tijdje in de VS en wat opvalt is dat alles hier groot is. Van wegen en straten tot een bak koffie, van een muffin tot de billboards op Times Square en van de auto´s tot de breedtematen van spijkerbroeken (maar lengtematen hò maar!). De hoogte van de gebouwen hier slaat echter alles! Reden temeer om dat eens van bovenaf te bekijken, en waar kan dat beter dan vanaf het Empire State Building. Wat je noemt, een Empire State of Mind!
Buiten werden we door verkopers van tickets gewaarschuwd dat er enorme rijen voor de lift stonden en we met hun kaartje sneller en goedkoper naar binnen konden. Eigenwijs als we zijn hebben we het kaartje aan de kassa gekocht (dat bleek zelfs voordeliger) en konden we direct doorlopen naar de lift. Achteraf geen wonder dat het niet druk was want eenmaal boven gierde een ijskoude wind ons om de oren! Maar wat een geweldig uitzicht over Manhattan, New York en New Jersey!

Weer beneden bekijken we de omliggende straten, op zoek naar een betaalbaar restaurantje. Maar het is hier óf eenvoudig bij die gele clown aan tafel (die hier werkelijk op elke straathoek zit en alleen in Manhattan al 100 vestigingen telt), óf sjiek-de-friemel uit eten. Het wordt een sport om lekker maar goedkoop te eten met een kippetje van de gril (gloeiend heet uit de schappen van een superdeluxe supermarkt), een rondje langs de saladbar (da’s helemaal hip hier) of een five-dollar-foot-long sandwich voor twee.

Om toch het Statue of Liberty van dichtbij te zien én nog even varend over de Hudson te gaan nemen we de ferry naar Staten Island. De gratis veerpont vaart vlak langs het vrijheidsbeeld en als op de terugweg de zon langzaam achter het vrijheidsbeeld wegzakt hebben we een schitterend uitzicht op Manhattan en New York.

Met onze weekkaart voor de metro en bus bekijken we elke dag een andere hoek van Manhattan. In Wallstreet staan we in hét financiele centrum van de wereld en is het een komen en gaan van mannen in strakke pakken.
Van het financial district zijn we met een paar stappen bij Ground Zero. Inmiddels is men druk bezig om de indrukwekkende lege plek tussen de wolkenkrabbers op te vullen met nieuwe gebouwen en een herdenkingsplaats daar waar de Twin Towers ooit stonden.
Op Times Square laten we de de drukte en billboards op ons inwerken. Geweldig om hier op een stoel te gaan zitten en mensen te kijken. Een paar metrohaltes verder lopen we Central Park in en lijkt het alsof we midden in het bos zitten. Alleen de grote gebouwen aan de rand van het park verraden dat we midden in de grote stad lopen.
Een andere metrolijn brengt ons naar de New Yorkse wijk Brooklyn van waar we over de Brooklyn Bridge teruglopen naar Manhattan. Een leuke wandeling over de imposante brug met een schitterend uitzicht op de stad.

Wie van winkelen houdt moet in New York zijn. Kijkend, kijkend en niet kopend lopen we over Fifth Avenue langs de winkels van beroemde ontwerpers. Het is er een komen en gaan van taxi’s en privéchauffeurs die hooggehakte dames voor de deur afzetten en ophalen. Verderop zijn de prijzen beter te betalen en wie goed zoekt vind ook in New York koopjes. En wil je niet zoeken, dan loop je gewoon Macy’s binnen, het grootste warenhuis van het land.

Na zes dagen New York zit niet alleen ons verblijf in the city that never sleeps, maar ook de aflevering Amerika van ons reisavontuur er bijna op. Nog één keer mensen kijken op Times Square met een bakkie Starbucks, een laatste rondje NYC en op zoek naar de laatste koopjes bij Macy´s. Dan stappen we in het vliegtuig dat ons met een tussenstop in Dublin terug naar Amsterdam vliegt.

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.
Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.