8 mei 2010

Palm Beach – New York; per auto langs de oostkust

Maandagochtend - onze boot is dan ergens halverwege Palm Beach en Newport, een vreemd idee - kunnen we onze huurauto ophalen op het vliegveld.
Aanvankelijk bleek dat een geweldig mooi aanbod te zijn, het Drive-out-of-Florida programma waarbij een auto $10 per dag kost wanneer je die aflevert in New York, maar achteraf bleken daar de verzekeringskosten nog bij te komen. Overal waar we onderweg een auto huurden zaten daar de verzekeringskosten bij in, maar niet in liabilityland bij uitstek, de US. Maar onze Mazda 3 rijdt er niet minder om en bij Palm Beach draaien we de I-95 op, die we tot aan New York kunnen volgen.

Onze eerste stop is St. Augustine, het eerst gestichte en daarmee oudste stadje van de Verenigde Staten. Een erg leuk en Europees aandoend stadje. Daar ontdekken we ook meteen de truuk om relatief voordelig te kunnen overnachten, met behulp van de Hotelcoupons of Roomsaver boekjes met kortingsbonnen.

De dag daarop rijden we naar het eveneens historische Savannah. Onderweg passeren we regelmatig winkelcentra met outletstores. Een perfecte kans om voordelig nieuwe kleren in te kopen. Voor hollandse begrippen zijn de kleren al voordelig geprijsd, vervolgens flink afgeprijsd en met de gunstige dollarkoers is het hier helemaal leuk winkelen!

Hoewel de wegen prima zijn aangelegd en het heerlijk rijden is valt het ons onderweg op hoeveel bandenrubber er langs de kanten van de weg ligt en hoeveel auto´s en vrachtwagens er banden staan te verwisselen. Ook wij zijn aan de beurt als er iets van een vrachtwagen valt en onder ons achterwiel terecht komt.
Kort daarna staan ook wij langs de kant van de weg en terwijl het verkeer langsraast zetten we het thuiskomertje eronder om vervolgens op zoek te gaan naar andere achterband. Dat blijkt hier goede business want al bij de eerste afslag zitten 3 bandenmannetjes. Het voordeligste mannetje zet er voor een paar dollar een tweedehandsje onder en wij kunnen onze rit weer vervolgen.

We doorkruisen de ene na de andere staat en hoewel we voornamelijk via de I-95 snelweg rijden, zien we onderweg het landschap duidelijk veranderen. Palmbomen maken plaats voor loofbomen en het vlakke landschap wordt langzaam heuvelachtig.
Even voor Alexandria, een voorstad van Washington D.C., gaan we de I-95 af en rijden we via een Scenic By-way de hoofdstad binnen.
Om meteen de hotspots maar te bekijken rijden we de toeristenbus achterop. Deze houdt het midden in de spits voor gezien want na drie stoplichten rijdt de bus terug naar het Smithsonian nabij het station. Dan zelf maar op zoek naar het Witte Huis, het Capitool en de National Mall, een groot open park in het midden van de stad.
Op de weg naar het hotel komen we langs het Pentagon dat in 2001 doelwit was van de aanslagen op 11 september. Hoewel de gevel geheel hersteld is, is duidelijk is te zien waar het gekaapte vliegtuig naar binnen is gevlogen. Naast het Pentagon is een grote gedenkplaats gemaakt en het is bizar om hier te beseffen wat er gebeurd is.

Dan volgt het laatste stukje van de autorit. Via de staten Florida, Georgia, South Carolina, North Carolina, Virginia, Maryland, Delaware en New Jersey rijden we tenslotte naar New York waar we de auto in het centrum van Manhattan afleveren. Als we de auto afleveren hebben we een kleine 1500 mijl afgelegd, omgerekend 2400 kilometer. Over een paar dagen vliegen we terug naar Nederland, dan zit onze reis erop maar niet voordat we the Big Apple hebben bekeken en geproefd!

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.
Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.