26 mrt 2010

Santa Lucia – Marina Hemingway

Tegen vier uur in de middag gaat het anker de grond weer uit en varen we Santa Lucia uit, op naar de opening in het rif waar we zeil zetten en op de koerslijn naar Hemingway kunnen gaan liggen. Zoveel stroom als we op de tocht naar Santa Lucia tegen hadden, zoveel stroom hebben we nu mee. Met een bootsnelheid van goed zeven knopen klokken we op de GPS geregeld bijna tien knopen. Bijna drie knopen stroom mee is mooi, maar niet helemaal de bedoeling want zo komen we midden in de nacht aan!

Wind en golven zijn ons vooralsnog goed gezind, want met een knik-in-de-schoot (een koers ergens tussen halve-wind en aan-de-wind) varen we flink door over een vrij rustige zee.
Zo rustig dat ik, terwijl ik dit zat te typen, werd opgeschrikt door een luid kwetterend vogeltje dat net naast mijn knie op de lier onder de buiskap is gaan zitten. Al eerder hadden we vogeltjes aan boord die even kwamen uitrusten, maar deze verstekeling weet zich echt van de wereld geen kwaad en zit heerlijk te slapen...

Gelukkig blijft het heel de nacht rustig. De zee wordt bijna vlak en hoewel de afnemende wind er voor zorgt dat onze bootsnelheid even onder de drie knopen zakt, heeft dat als voordeel dat we in ieder geval niet te vroeg aankomen en we deze nacht, net als het vogeltje, heerlijk slapen.
Eén keer roept Ascha me wakker omdat een lange lijn onregelmatig knipperende lichtjes onze koerslijn kruisen. We turen in het donker en besluiten flink af te vallen en om het laatste lichtje heen te varen als de lijn plots heel snel naderbij lijkt te komen. Als we het laatste lichtje ronden blijkt het een bootje te zijn waarin drie mannen roeiend een visnet van dik twee mijl lang aan het uitzetten zijn, ruim drie mijl uit de kust!

Alsof we het getimed hebben komen we bij de ochtendschemering bij de aanloopton aan. We zoeken ons een ongeluk naar de ton maar die is onvindbaar totdat we er bijna bovenop varen; de ton bestaat enkel uit een drijflichaam en mist zijn topteken. Waar hebben we dat eerder gezien!
In de verte zien we de skyline van Havana en tussen de staken die een doorgang in het rif vormen, varen we Marina Hemingway binnen. Samen met de Santa Maria en de Netjer, melden we ons voor de formaliteiten. Marina Hemingway is voor ons de laatste halte in Cuba, van waar uit we Havanna willen gaan ontdekken.

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.
Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.