1 feb 2010

Magnetische en centrifugule krachten

Toen we eind april besloten het orkaanseizoen door te brengen op Curacao, kregen we van Pim en Meta die daar met hun Linea al even waren, de waarschuwing voor de magnetische krachten die in Curacao op het anker schijnen te werken. Veel zeilers blijven er langer dan gepland of komen helemaal niet meer weg…

Wij zijn inmiddels weer ready-to-go. Aan de boot zijn alle klusjes gedaan en hoewel we ondanks de ongemakken op en aan de boot een prima tijd hebben gehad bij Curacao Marine willen we graag verder. Maar voor het zover is doen we graag nog even een “shake-down” van Willemstad naar het Spaanse Water. Bovendien moeten we wachten op de gasfles die nog gevuld moet worden en een goed weervenster om van Curacao te vertrekken dient zich voorlopig niet aan.

  

En aldus vertrekken we, vergezeld van enkele opstappers, dan eindelijk van de werf en varen we de laatste keer door de Pontjesbrug het Schottegat uit. En of het komt omdat de wind zo gunstig is, of doordat we zo heerlijk hoog aan de wind lopen, we zijn in een goed uur voor de ingang voor het Spaanse Water. We besluiten nog even door te varen en voor anker te gaan in Fuik Baai, even verderop. Koffie, biertje, en weer heerlijk zwemmen in het warme water. Hier doen we het voor!
Totdat ik onder de boot snorkel en zie hoe de anode los aan de schroef hangt en vrij rond de schroefas draait. Niet goed. Als gevolg van centrifugale krachten op de schroef zijn de boutjes die de anodes op zijn plaats houden losgetrild. Gelukkig is het eenvoudig te herstellen, maar daarvoor moet de klapschroef er in losse delen afgehaald worden, en duikend is dat te riskant.

Na kort scheepsberaad en een belletje naar Cuacao Marine gaan we ankerop en zeilen in nog minder tijd weer terug. Het Schottegat in, de Pontjesbrug weer door en verbaasde blikken om ons heen als we korte tijd later op de trailer het water weer uit worden gereden. We blijken niet de eerste zeilers die dit zijn overkomen en met flink wat lock-tite worden de bouten weer op hun plaats geschroefd en de klapschroef weer in elkaar gezet.

  

Desondanks een succesvolle test-drive en na een nachtje opdrogen gaan we de volgende dag het water weer in. Wachten op gunstige wind en tot de magneet zijn krachten wat laat verslappen en ons laat gaan…

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.

Reacties

Bas 
donderdag 18 februari 14:57 #

Korsou is nu eenmaal dushi. Niks aan te doen.

En wees blij: Het afgelopen seizoen heb ik rondgevaren met een geluid in m'n schroefas, dat hetzelfde euvel doet vermoeden. En het water is hier helaas niet zo snorkelbaar... momenteel zou ik zelfs eerst een wak moeten hakken.

Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties