27 jan 2010

´t Is een kwestie van geduld…

Na een ruime week wachten, is het dan toch gelukt de trailer weer operationeel te krijgen en gaan wij als een van de eerste boten het water weer in. De gerepareerde kiel blijft er gelukkig aan hangen en het voelt heerlijk weer te drijven. Twee dagen later kan gelukkig ook de mast er op – haast moet je hier niet hebben – maar dan blijken de vernieuwde wantspanners voor de verstaging te lang te zijn. Gelukkig kan er draad bijgedraaid worden, zo gebeurd, morgen klaar. Nou ja overmorgen. Nee, het wordt toch na het weekend voordat we de mast kunnen trimmen…

  

Intussen stort ik me maar op de dynamo. Die heeft nooit geladen wat-ie zou moeten kunnen laden dus monteer ik op advies van vele andere zeilers een Sterling externe laadstroomregelaar, die ik in Nederland van Marktplaats kon plukken. Als ik na het schoonmaken van de dynamo en het monteren van de nieuwe bekabeling ook de dynamo van een nieuwe v-snaar voorzie zit ik ineens met twee diodes in mijn handen die uit de dynamo zijn gevallen. Meteen maar laten maken, morgen klaar zegt Mr. Alternator op vrijdagmiddag. Een week later is het ding dan eindelijk van nieuwe diodes én kogellagers voorzien en laadt als nooit tevoren.
Waarschijnlijk is de dynamo al die tijd al kapot geweest en heeft altijd maar op een kwart van de capaciteit gewerkt, waardoor we ook nooit met hoofdmotor stroom konden draaien. Een gerepareerde dynamo, nieuwe laadstroomregelaar, als nu de accu’s het nogeven volhouden…

   

Helaas (maar gelukkig hier) komt aan die droom abrubt een einde, als een paar dagen later de accuspanning met regelmaat naar 10 volt zakt. We besluiten dan ook meteen de oude accu´s te vervangen door nieuwe Trojan T-105’s.
Achteraf hadden we dat meteen moeten doen, maar pas later ontdekte ik dat alle onderhoudsvrije lood-calcium accu’s gemaakt zijn om als startaccu’s te dienen en niet geschikt zijn voor cyclische diepontlading. Uiteraard blijken we niet de enige zeilers te zijn met dit probleem en als we horen dat de meeste cruisers hooguit een jaar met deze accu’s doen hebben we het zo slecht nog niet gedaan.
Gelukkig passen deze nieuwe accu´s precies in de daarvoor bestemde ruimte – hoe is het mogelijk – en dankzij het voorwerk is aansluiten zo gebeurd.

Met alle medezeilers die hier ook op de werf liggen vermaken we ons prima. Met Tom, die zijn Turning Point solo of met opstappers vaart, gaan we naar Avatar. Wat een sensatie! Om even te bekomen van de geweldige 3D indrukken vluchten we een kroeg in en belanden we in Cafe Old Dutch, waar de voorbereidingen voor het carnaval al getroffen worden… Ook met de bemanning van Santa Maria en Duet gaan we geregeld op pad en belanden we bij Asia de Cuba, waar we alvast een voorproefje nemen op wat komen gaat. En dat klonk goed!
En dan is er natuurlijk nog het tweewekelijkse happy-hour bij Asiento. We’re on a alcoholiday riep laatst een andere zeiler…

  

  

Al met al hopen we dat het dan toch gaat lukken komende week te vertrekken. ´t Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag dat ik in de zon op mijn zeilboot lag…

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.
Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties