5 jan 2009

De Grote Oversteek dag 3 - Temperature's rising!

Klom gisteren in de ochtend de buitentemperatuur al naar de 26 graden, vandaag lezen 29 graden af op de thermometer. Helaas staat er nog een korte, kruisende k(l)ut(s)zee met golven uit noordoosten en noordwesten. Buiten van het zonnetje genieten is dus geen optie zonder een zoute douche, of zelfs zout bad. Eind van de middag rolt er zomaar een brekende golf de kuip in. We waren allebei net binnen anders hadden we doorweekt en tot onze knieen in het water gestaan. Gelukkig loopt het water door de loosgaten snel de kuip weer uit en voor het eerst zijn we echt blij met het hoge brugdek, dat tot nu toe alleen voor open schenen heeft gezorgd (bij het in en uitstappen van de kajuit haal je je schenen open aan het opstaande randje van het luik).

Tegen de avond neemt de golfslag iets af en ik krijg het voor elkaar de macaroni in de pan te houden. Helaas maken we op het meest cruciale moment - daar wanneer je de rode tomatensaus in de pan hoort te gooien - een schuiver waardoor de saus niet in de pan maar op het aanrecht belandt. Positief blijven.

Als we het toch over positief blijven hebben, over de DuoGen zijn we tot nu toe zeker niet ontevreden. Kort na vertrek is onze "scuba diver" het water in gegaan, en na 3 etmalen op zee zijn de accu's nauwelijks onder de 100% geweest. Zolang we boven de 6 knopen varen levert de DuoGen genoeg ampères om, behalve de koelkast, alle instrumenten, de autopilot en af en toe de radar, ook de computer en monitor de hele dag aan te laten - nu nog een breedband internetverbinding midden op de oceaan ;-) Alleen wanneer 's avonds de binnenverlichting en navigatieverlichting aan is gaan we even in de min, maar dat laden we 's nachts (als de computer en binnenverlichting uit zijn) weer bij.

De heldere maar vochtige nacht verloopt rommelig. De wind is afgenomen in kracht en ruimt en krimpt continu een beetje met als gevolg dat we steeds moeten bijsturen om de boot op een optimale (een afweging tussen comfortabel en snelheid) koers te houden. Wel hebben we vannacht flink - voor ons doen - vis gevangen. Eén vliegende vis in het gangboord, één in de grootzeilhuik en één vloog er bij Ascha op schoot. Blijkbaar hebben vliegende vissen geen nachtkijkers, want overdag zien we ze over het water scheren maar 's nachts landen ze vaak aan boord. Omdat we nog flink wat macaroni over hebben gaan de, inmiddels stijf geworden, kamikazevissen terug naar waar ze vandaan komen, de zee in.

Als gevolg van de afgenomen wind vannacht hebben we dit etmaal "slechts" 145 mijl afgelegd met 1538 mijl te gaan.

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.
Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.