27 nov 2008

Madeira - Tenerife; wind en golven

De tocht van Madeira naar Tenerife was er een met wind en golven. Tot zover niks bijzonders want dat is inherent aan zeilen, maar op de oceaan hebben golven eigenlijk meer invloed dan wind. Als het op de Noordzee een dag hard gewaaid heeft dan zijn na één tij de grootste golven wel verdwenen. Op de oceaan is dat anders, de golfhoogte is dan veel interessanter dan de wind. Ook met windstil weer kunnen er hoge golven staan als het mijlen verderop hard waait of gewaaid heeft.
Veel deining met weinig wind zorgt ervoor dat we met een ondraaglijk geklapper van de zeilen aan de achterkant van een golf afrollen. Ontzettend vervelend en oncomfortabel. Veel deining met veel wind zorgt ervoor dat we in een surf over de golf gaan. Ook niet altijd comfortabel, maar het gaat wel hard!

Op deze tocht hadden we het beide. Als we die ochtend uit de haven Funchal uitvaren is er weinig wind dus vertrekken we met vol tuig. Tegen beter weten in, want eenmaal uit de luwte van eiland trekt de wind flink aan. Door het kaapeffect wordt de vrij krachtige noordoosten wind nog wat versterkt en met uitschieters in de 7 bft stuiven we van Madeira vandaan. Eind van de middag neemt de wind echter niet meer af naar de verwachte 5 bft en besluiten we alsnog een rif in het grootzeil te zetten.
Na de oversteek van de Golf van Biskaje heb ik zitten denken hoe we op volle zee kunnen reven zonder de boot in de wind te hoeven leggen. Bij de meeste boten is dit wel te doen maar omdat wij een zeil met een pees in het voorlijk hebben, dat in een groef in de mast schuift, staat er op een voordewindse koers teveel druk in het grootzeil waardoor het niet omlaag komt als het val gevierd wordt. Om het zeil toch omlaag te krijgen om te kunnen reven moet de boot in de wind gedraaid worden om de druk uit het grootzeil te halen. Dat is op een stampend schip in hoge zeeen geen optie. Uiteindelijk was de oplossing eenvoudiger dan ik dacht, met een lijntje aan het derde reefoog kan op een halvewindse koers met de grootschoot uitgevierd het zeil omlaag getrokken worden en gereefd worden.

Het lijntje werkt perfect en eenmaal het rif erin zakt de wind uiteraard naar een "rustige" 5 bft. Omdat het straks donker wordt besluiten we het rif te laten zitten voor de nacht en dat is maar goed ook. Heel de avond en begin van de nacht komen er in de toch al donkere nacht grote zwarte wolken over met een hoop wind en af en toe een paar regendruppels. Ik dacht altijd dat deze squalls alleen op lagere breedten voorkwamen, maar blijkbaar komen die ook hier voor.
Pas als het weer licht wordt, wordt het rustig en zakt de wind er bijna helemaal uit. De golven blijven mat als gevolg dat we enorm liggen te rollen. Elke keer als er een golf onder boot door rolt "vallen" we er aan de achterkant met een hoop geklapper vanaf. Heel de dag houden we weinig wind. Vlogen we gisteren met gemiddeld 8 knopen of meer door het water, vandaag moeten we het 4, hooguit 5 knopen doen. Halverwege de middag neemt de deining af maar tegen de avond liggen we helaas weer te rollen...

Als het donker wordt zien we Tenerife aan de horizon verschijnen. Tergend langzaam komt het eiland dichterbij. De lichten worden langzaam helderder en even later zien we de vuurtoren die de noordoostpunt van het eiland markeert.
Doordat de wind tussen de eilanden door waait kan het, als gevolg van het Venturi-effect, plaatselijk 3-4 bft harder waaien binnen een afstand van een paar honderd meter. Deze acceleratiezones zijn berucht hier, met name tussen Gran Canaria en Tenerife, dus gaat er preventief weer een rif in het zeil als het donker wordt. Vandaag wordt er niet meer geaccelereerd, niet door de wind en dus ook niet door de boot want helaas houdt vlak voor middernacht de wind het helemaal voor gezien en de motor gaat aan. Een paar uur later varen we een na overtocht van 43 uur in het donker de goed verlichte Marina del Atlantico van Santa Cruz in.

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.

Reacties

donderdag 27 november 15:27 #

Hallo Ascha & Marcel,

Ziet er tip top uit daar! Onderweg naar Tenerife weer hetzelfde patroon qua wachtlopen gevolgd? Nog even wat laatste nieuws vanuit Nederland, kijk maar of er iets interessants tussenzit!

De Aex staat op 250 pnt (dus je kunt beter beleggen in zeilspullen); 2009 => recessie; veel stoelen in nieuwe auto's onveilig (daar hebben jullie wel wat aan hè); verwachting dat de huizenprijzen volgend jaar zullen dalen (vooral in grotere steden); Nederlanders in India dupe van terroristische aanslagen in Mumbai (voormalige Bombay, dit ligt ongeveer 1000 km van de finishplaats van de Volvo Ocean Race); Team Delta Lloyd stijgt naar 5e positie tijdens de 2e etappe van de VOR; Rechtbank Middelburg dreigt een nevenvestiging van de rechtbank in Breda te worden; Sint Maarten & Curacao gaan in de toekomst zelfstandig verder en krijgen een eigen munt; Zeeuws Museum krijgt een onvoldoende; Nieuwe reling langs de Nieuwe Haven in Zierikzee stuit op commentaar van o.a Monumentenzorg; Touretappe start in Rotterdam en komt mogelijk door Zeeland; het strafrecht mag gebruikt gaan worden om het rookverbod in de horeca te handhaven; WNF wil vangstverbod van 5 maanden om de palingstand te redden; wind matig tot krachtig en bewolkt en ongeveer 9 graden, nachtvorst in aantocht; Politie pakt loverboys op; Er komt een rondweg Eindhoven; Lobke Berkhout en Marcelien de Koning beeindigen samenwerking 470 zeilen; Joran van der Sloot veranderd zijn verklaring zaak Nathaly Holloway; Energie kan gewonnen worden d.m.v intelligent glas in kozijnen; Bulgarije wordt bestraft wegens niet voldoen aan EU normen en blijkt armste land binnen de EU; Team van de Visse vraagt offerte m.b.t nieuwe genua 2 bij de Jong Sails!

Geniet van de Canaries!!

Groeten,

Raoul

Angela Kallewaard 
vrijdag 5 december 13:39 #

Ha die Ascha & Marcel,
Ja wat gaat de tijd toch snel
ZO zitten jullie op Madeira
en nu weer op Caneira (?? moet rijmen)
Vandaag zijn Sint en Piet in Nederland
En dus niet bij jullie op het strand
Wij willen jullie bedanken voor jullie mooie kaart
en ook de groeten van Klaas met zn witte baard!!

Je ziet wel rijmen is niet mn sterkste kant maar toch goed gemeend. Hier volop Sinterklaas festijn dat zal daar niet zo zijn, denk ik. Groetjes en geniet maar van al het moois wat jullie tegenkomen. Ziet er schitterend uit en vooral jouw foto met bloem Ascha.
Angela (en de rest van de familie)

Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties