1 sep 2008

Camaret-sur-Mer - La Coruna; de golven van Biskaje

Met donder en geweld rollen de golven onder ons door. Af en toe breekt er een golftop die dan sissend en spetterend tegen onze kont aan kletst. Terwijl ik al surfend de boot van de golven af stuur, roept Ascha de golven aan. Als ze " gooolf" roept, stuur ik de boot voor de golf en als we er overheen surfen zien we de snelheid geregeld boven de 10 knopen komen. Het waait intussen een stevige 7 bft uit het noordoosten met uitschieters naar dik 8 bft. Dat stond níet in de folder!

We zijn vroeg in de ochtend uit Camaret vertrokken, om op het laatste restje afgaand tij voorbij de uitlopende rotspartijen van het Chaussée de Sein te komen. Het is windstil, grijs en diezig buiten. Voor ons zien we nog vaag de contouren van de Horizon met Allard en Sjoke, waarmee we vanmorgen tegelijk zijn vertrokken.
Als we de westkardinaal (een boei) die de rotspartijen markeert ronden zien we in de verte een paar dolfijnen; helaas komen ze niet dichterbij. We stellen de koers op de autopilot bij, en sturen 210 graden, op naar de zon, bestemming La Coruna. De hele dag blijft het grijs en windstil en motoren we over een spiegelgladde zee zuidwaarts. We hebben net het eten op als tegen de schemering een grote groep dolfijnen rond de boot verschijnt. Overal om ons heen komen dolfijnen uit het water en ze vechten voor een plekje op onze boeggolf. We hebben er vaak over gelezen en veel over gehoord, maar het is geweldig om op een totaal lege zee zoveel dolfijnen om de boot te zien spartelen. Super!

Tegen de avond komt er wat wind en kan eindelijk de motor uit. We zeilen rustig de donkere nacht in. Ascha neemt de eerste wacht en ik duik de slingerkooi in om wat slaap te pakken. Ik lig nog maar net als ik Ascha enthousiast hoor roepen dat weer dolfijnen voor de boot zitten. Ze trekken lichttunnels door het water.
Elke twee uur markeren we onze positie op de kaart. Er is niks te zien om ons heen, niet op de radar, niet op de AIS ontvanger (automatisch identificatie systeem waarmee de positie, koers en vaart van commerciele schepen geplot kunnen worden), en zelfs de Sea-Me (de actieve radarreflector die piept als er een schip met radar in de buurt is) blijft stil. We varen helemaal alleen door een bewolkte, pikdonkere nacht. Geen ster of maan te zien.

De hele donderdag varen we met een mooi noordoosten windje door. Tegen de avond trekt de wind wat aan, we gaan als een speer. Een paar keer roepen we de Horizon op met de marifoon, maar krijgen geen reactie. Wel reageert een belgisch jacht, dat een paar mijl achter ons vaart. In de golven die inmiddels wat hoger geworden zijn heeft zijn stuurautomaat het begeven. Mooi pech. Gelukkig doet onze pilot het prima en houd keurig zijn koers. Na het eten zie ik op de navtex (de navigatie telex waarop navigatie en weersberichten worden doorgegeven) dat de windverwachting voor dit gebied 5-6, afnemend 4 is. Eerder hebben we een rif in het zeil gezet en besluiten dit voor de nacht te laten zitten. Ascha neemt de eerste wacht weer en probeer ik wat te slapen.
Rond twee uur 's nachts roept Ascha me wakker. De wind is flink aangetrokken, het waait intussen een kleine 7 bft, er ligt een vrachtschip op tegenkoers en onze positie lijkt niet te kloppen op de kaart. Op de AIS ontvanger - fantastisch apparaat - zie ik dat het vrachtschip inderdaad op een kruisende koers ligt maar ruim voorlangs gaat. We rollen de fok iets in en trimmen de zeilen op deze harde wind. We controleren onze positie, die gelukkig blijkt te kloppen.

De golven hebben zich intussen aardig opgebouwd en regelmatig komt er sissende roller voorbij, maar gelukkig houden we alles droog. Dan ineens piept de autopilot, de boot loopt uit het roer en ligt ineens recht in de wind, golven op de kop. Ik neem het roer over, leg de boot weer op koers en probeer de autopilot weer aan te zetten. De pilot kan geen koers meer houden en weer vliegt de boot met kop in de wind. De autopilot is kapot dat is wel duidelijk. Het lijkt erop dat er onderdeks iets is afgebroken, maar ik kan nu niet kijken wat. In deze golfslag kan ik geen Houdini-truuks doen. Gelukkig is het stuurwiel niet geblokkeerd al gaat het sturen wel zwaarder dan normaal.

We gaan hard, eigenlijk te hard. De boot houdt het prima en geeft geen krimp maar eigenlijk voeren we teveel zeil. We vinden het op dit moment met deze golfslag allebei niet verantwoord naar voren te gaan om zeil te reven dus varen we door, al krijgen we af en toe windvlagen van 35 knopen (dat is - werkelijke wind - dik 8 bft) om onze oren. Met de hand sturen we verder en Ascha roept de golven af. We komen onder de spaanse kust en de scheepvaart is toegenomen. De meesten varen ons in noordelijke richting voorbij maar af en toe gaat er een voor- of achterlangs.
Als het licht wordt, lijkt het er even op dat de wind iets gaat afnemen, maar nog een keer trekt de wind even hard aan en pas als we de spaanse kust in zicht krijgen neemt deze echt af. En hard ook. In een uur tijd gaan we van 8 naar amper 2 bft. Te weinig om te kunnen zeilen op deze koers en op de motor varen we de laatse 10 mijl naar La Coruna.

Als we de grote haven van La Coruna invaren vaart de Horizon ons tegemoet. Zij zijn vlak voor ons aangekomen en tegelijk leggen we aan. We nemen een biertje op de goede aankomst en praten bij. De stuurautomaat is morgen (weer) aan de buurt, eerst maar eens een gat in de dag slapen...

We hebben 375 mijl afgelegd in 54 uur, waarvan een windstille dag op de motor, een nacht en dag met en mooi lopend windje, en de laatste nacht en dag in harde wind. Als we de weerberichten bekijken wisten we dat er een krachtige (6 bft) zou staan in het zeegebied Finisterre, die in de loop van vrijdagnacht zou afnemen. Achteraf bleek dat er die nacht een dikke 8 heeft gestaan die pas in de ochtend afnam naar 2 bft. Eigenlijk waren we 12 uur te vroeg in het zeegebied, mede doordat we de eerste dag op de motor hebben gevaren.

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.

Reacties

Erik 
dinsdag 2 september 12:44 #

He Marcel en Ascha,

Fantastisch zeg, de eerste grotere oversteek en dolfijnen! Ik hoop dat jullie er van hebben genoten.

Groeten vanaf een winderig en koud Terschelling.

Erik  

iris 
dinsdag 2 september 16:39 #

Ola

Pff klinkt als een aardige vuurdoop voor de grote overtocht later...........
Eerst maar lekker aan de tapas! Dikke kus Iris

Monique 
dinsdag 2 september 20:46 #

Mooi verhaal...ik zat er helemaal in..en zie jullie beschreven beeld voor mij. Momenten zoals met die dolfijnen kikstra en marcel..daar doe je het toch voor..en daardoor vergeet je toch weer even alle technische pech.Zorg dat je naast alle actie je geniet en rustmomentjes hebt...ik proost elke dag op jullie!!
kus schipper!

Paul Huijskens 
dinsdag 2 september 21:42 #

Hoi Marcel en Ascha,

Tis al mooi om jullie via het web te volgen en jullie avonturen te lezen, het moet fantastisch zijn om het te ervaren. Neem nog een biertje op afgelopen 350 mijl en voor wat komen gaat behouden vaart!

Groetjes,

Paul Hsk.  

martino 
dinsdag 2 september 22:04 #

Man, Je klinkt al als een echte Henk de Velde, de golf van Biskaje!
Nog even en ik ga ook weer plannen maken...
Tapas, vino tinto of nog beter de Tinto Verano, bah hier regent het pijpestelen.Club Nautico de Coruna zeker? Waar gaat de reis vervolgens naar toe, Mugia, castello camarinas en dan portugal?
Groet,
Martijn

lisette en Frederik van Amoras 
woensdag 3 september 11:00 #

Hoi,Marcel en Ascha, wat fijn en de golf goed gerond, dat is een goede zaak, en dolfijntjes héérlijk moet dat zijn om te zien, en genieten maar ....!Wij zullen wel in het klamme Belgie blijven (stommerikken he?)! Maar we blijven genieten van jullie reis op en top !
Liefs en groetjes
Lisette en Frederik

Kasper 
vrijdag 5 september 14:21 #

Hi,

Om te beginnen: Respect!
600 kilometer nonstop varen, in 54 uur. Dat zet nog eens zoden aan de dijk, als je bekijkt welke afstand er tussen de vorige ligplaatsen zat:

maps.google.nl/.../ms

Verder: ik ben nog steeds geen vader, afgelopen zondag was de uitgerekende datum, maar onze kleine vind het kennelijk wel prima zo in Dagmar's warme buikje Wink

Met PAS gaat het. Niet goed, niet slecht: het gaat.
De grootste pijn is dat de samenwerking met onze nieuwe externe minder goed liep dan gehoopt: we hebben 2 weken geleden afscheid genomen van T. Opleveren in april / mei lukt echter alleen als we spoedig weer een fulltime kracht erbij hebben...
Verder heerst er een overwegend positief gevoel & een goede sfeer onder de ontwikkelaars, wat wellicht net zo belangrijk is.
Verder nog leuk om te melden: DIP krijgt inmiddels gestalte... als Windows applicatie in de (dsw/move-)Portal ! Smile En de website sluit begin oktober aan op MP1 productie.

Veel plezier weer de komende tijd !

Groetjes

Angela Kallewaard 
vrijdag 5 september 14:55 #

Ha Marcel en Ascha, geweldig jullie te volgen via de site en we zijn natuurlijk heel nieuwsgierig naar jullie foto's van dolfijnen!!!!! Iris en Thijs vooral.
Bedankt ook voor jullie kaart! Denken veel aan jullie en geniet vooral, maar dat doen jullie volgens mij wel.
Groetjes vanuit een herfstig Zierikzee van Angela en Kees-Jan

Marjolein, Ralph en Robin 
vrijdag 5 september 20:57 #

ooooooooo wat geweldig, wat een climaxen zeg....de dolfijnen en de oversteek!

Groetjes vanuit een regenachtig Zeeland

Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties