10 aug 2008

Wachten in Le Havre

Liggen we eindelijk in het water, is er voor de komende dagen steevast ZW 6 voorspeld. Niet zozeer hier in Le Havre, maar wel voor de richting en de regio waar we naar toe willen, Cherbourg en de Kanaaleilanden. Inmiddels kennen we het hier na bijna twee weken van le havre tot gort, maar tussen Le Havre en Cherbourg liggen weinig havens die we kunnen aanlopen, dus we wachten nog maar even tot maandag. Dan is er een dagje rustig weer voorspeld om dinsdag en woensdag vervolgens weer los te gaan in een grand frais.

Wat doen we dan in de tussentijd, behalve uitslapen, weerkaartjes bekijken, en foto's bij de verhalen op het weblog plaatsen?  Afgelopen vrijdag ben ik verder gegaan met Project Stuurautomaat, dat me als een never ending story achtervolgt. Alle electronica had ik eerder al geinstalleerd, enkel de de lineair drive (een soort arm die op het roerkwadrant aangrijpt en zo het roer kan bedienen) moest nog ingebouwd worden. Omdat het geheel wordt aangesloten op de stuurinrichting, zit alles onderdeks gemonteerd, zodat je er nauwelijks bij kunt. Als een echte Houdini ben ik dus achter in de kleine bakskist gekropen om de arm van de oude stuurautomaat te verwijderen en de nieuwe te installeren. Het was natuurlijk ook heel naief van mij om te denken dat de oude Autohelm stuurautomaat eenvoudig kon worden vervangen door de nieuwe Raymarine, ondanks dat deze door dezelfde fabrikant, zij het met een andere naam, gemaakt zijn. Dat bleek ook wel, want het pinnetje (waar de arm op aangrijpt) dat op het roerkwadrant gemonteerd zat bleek net 1mm in doorsnee te dik te zijn en ook de bevestiging waarmee de oude arm vast zat bleek niet geschikt voor de nieuwe. Inmiddels zit met een hoop lenigheid en veel vijlen de arm gemonteerd, maar moet ik nog een manier bedenken om de roerstandsensor te bevestigen...

Nog zo'n leuk klusje was even de mast in om het stoomlicht (daarmee laat je andere schepen zien dat je op de motor vaart) en het deklicht te repareren. Afgelopen winter hebben we alle bedrading en lampjes in de mast vervangen, maar het stoomlicht deed het niet meer, ontdekten we in Oostende. Alles doorgemeten, dus het moest echt aan het lampje liggen. In de mast bleek dat het het lampje geen contact maakte, maar lang leve de tie-wraps.
Van een andere orde was het deklicht. Op de tocht van St. Valery-en-Caux naar Le Havre stonden er flinke golven zodat de mast behoorlijk klappen kreeg. Blijkbaar was dat teveel voor de ring waarmee het deklicht vast zat in de lampekap op de mast, want die is gaan zwemmen. De lamp van het deklicht hing gelukkig nog aan de lampekap, maar bungelde eruit, dus meteen de lamp maar verwijderd voordat die ook gaat zwemmen. Kan ik intussen gaan nadenken over een oplossing om de lamp weer in de lampekap te bevestigen want het zou wel heel naief zijn om te denken dat die ringen ergens te koop zijn...

Zaterdag en zondag hebben we Le Havre eens rustig bekeken en, eerlijk is eerlijk, hoewel het aanvankelijk een saaie-betonnen-blokken-stad leek, bleek het toch een groot winkelcentrum en leuke boulevard te hebben. In de oorlog is de stad, net als Rotterdam, bijna helemaal plat gebombardeerd maar ze hebben er toch weer wat van weten te maken, en hier en daar zijn nog wat oude gebouwen blijven staan of gerestaureerd.

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.
Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties