23 aug 2008

Lézardrieux - Camaret; waterig tochtje

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Na een nachtje doorzakken besluiten we vanavond voor de tweede ronde te gaan, en vertrekken we wederom uit Lézardrieux. Het plan is om eerst koers te zetten richting L'Aberwrac'h, zijn we daar op tijd en gaat het goed, dan varen we door naar Camaret-sur-Mer. De True Blue gaat met ons mee, zij hebben bestemming noord Spanje en steken de Golf van Biskaje over.

Eenmaal buiten zijn de omstandigheden veel beter dan gisteren. Met een matig windje uit het ZW varen we aan de wind tot de halverwege de nacht de wind naar het NW gaat ruimen. We gaan overstag en zetten koers naar de westpunt van Bretagne. Voor ons is dit de eerste nacht op zee, samen op deze boot. De stuurautomaat is nog niet aangesloten (zucht) en om de beurt sturen we. Naarmate we verder van de kust gaan komt er iets meer wind en golfslag, maar we lopen prima. Om het uur markeren we onze positie op de kaart en het lukt me om wat te slapen terwijl Ascha de boot door de regenbuien stuurt.

Inmiddels is het licht geworden en als ik na mijn wacht naar binnen ga om nog wat te slapen zie ik de vlonders op de vloer in het water klotsen. Zout water. Niet goed. Natuurlijk komt alles tegelijk want intussen zitten we op een verwarde klotszee, het filter van de automatische bilgepomp zit verstopt en een cruiseschip dat op weg is naar de shipping lane kruist onze koers.

We breken ons het hoofd over waar dit water vandaan komt. Het lijkt erop dat een van de afsluiters water hevelt als we over de bakboord boeg liggen. Eerder was dat het toilet, maar dat is nu vooraf leeggepomt en dichtgezet. Door de spoelbak in de keuken komt wel wat water naar boven, maar dat kan er niet uit. Uit voorzorg gaat ook deze afsluiter dicht. Als ik met de handpomp het meeste water heb weggepompt lijkt de waterstand onder controle te blijven.

Rond half één zijn we voor L´Aberwrac´h. Met de Reeds Almanak erbij zien we dat het krap wordt om het tij mee te hebben door het Chenal du Four. Dit stukje water tussen Île de Ouessant en de westpunt van Bretagne is berucht om zijn sterke getijstromen, zeker bij swell (atlantische deining), harde wind of wind tegen tij. Met nog drie 3 uur stroom mee, besluiten we de gok te wagen en door te varen naar Camaret.
Vlak voordat we het Chenal in draaien ronden we de boei Basse Paupian. De atlantische deining ontmoet hier de stevige westgaande ebstroom én de grillige rotsachtige bodem die hier vlak voor de kust oploopt. Met harde klappen verdwijnt de boot tot de mast in het water. Het lijkt wel een onderzeeer. Er is nauwelijks wind en de motor moet eraan te pas komen om ons uit deze kolkende soepketel te bevrijden en een paar honderd meter verderop zitten we weer in rustig vaarwater.
We ronden de Le Phare du Four, bekend (of berucht) van de posters en varen door het nu rustige, gelijkname kanaal. Het lukt ons net niet om vlak voor de kentering van het tij door het smalle geultje bij Le Conquet te komen. We krijgen nog één keer een stevige stroom op de kop, maar als we dan uiteindelijk de Baie de Brest invaren is het gedaan met de stroming. We laten het English Channel met zijn eeuwige zuidwesters en hevige getijstromen achter ons en meren af in Camaret-sur-Mer.

Voordat we aan de Moules-avec-Frites gaan (het is tenslotte havendag), ruimen we de boot op en gaan op zoek naar de oorzaak van het binnenkomende water. Het lijkt erop dat we bij onze eerdere poging en afgelopen nacht door allerlei gaatjes (ondanks kit en mastkraagtape blijkt de mast nog steeds niet waterdicht) veel water binnen hebben gekregen dat zich onderin de boot heeft verzameld. Doordat de filter van de automatische pomp verstopt zat kon deze het water niet weggepompt krijgen en nu we over een boeg liggen is dat water allemaal naar een kant gestroomd.
In Lézardrieux vertelde een deense buurman dat de automatische pomp op hun splinternieuwe Contest 45 het water ook niet weggepompt kon krijgen omdat de tegendruk te groot was voor de pomp, wanneer ze over een boeg liggen. Mogelijk geldt dat ook voor onze pomp.
Omdat we wanneer in de haven of over bakboord liggend geen last hebben van binnenkomend water, lijkt het erop dat het een samenloop van omstandigheden is geweest. In ieder geval wordt de afsluiter van de spoelbak in de keuken én het filter van de automatische pomp voortaan opgenomen in de routinecontrole die we doen voordat we het water op gaan.

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.

Reacties

iris 
zaterdag 23 augustus 22:47 #

Wat zullen jullie lekker slapen!!!!!!!!!!

kaatje den heijer 
zondag 24 augustus 03:58 #

Het weer zit niet zo mee geloof ik hahaha en wij maar klagen hier over de slechte zomer.
Jullie moeten wel een beetje opschieten hoor, ik weet niet wanneer jullie de Canarische eilanden aan willen doen.
Wij hebben onze reis al geboekt om jullie te bezoeken.

dikke knuffel
Karin en co

sylvia 
maandag 25 augustus 21:22 #

we hebben jullie vast zien varen toen wij in etretat waren! want volgens mij waren we daar om de zelfde tijd Smile

groetjes sylvia, toon en puck
xs

donderdag 28 augustus 00:32 #

Hoi beste avonturiers!

Hoe gaat het ermee? Met veel plezier volg ik de laatste tijd jullie verhalen en ga daar vooral mee door. Ze zijn erg leuk om te lezen! Ik ben pas later ingeschakeld omdat ik het in mei/juni erg druk had met de 2e Charity Cup (maar liefst twee keer zoveel deelnemers als vorig jaar, dus we groeien, zei hij blij)en ik ben in juli/aug met mijn 2 ladies op vakantie geweest,dus vandaar. Via deze weg ga ik jullie dus alsnog een fantastische tijd en behouden reis toewensen.

Geniet ervan!!

Life = Live lalalalala

Groeten

Raoul

Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties