20 jul 2008

Testdrive

Het is net software ontwikkeling, zo'n boot voorbereiden op een lange reis. Van het samenstellen van eisen tot het realiseren en van het budget managen tot testen. Bijna net werk, maar toch net even anders. Afgelopen week stond in het teken van testen. Al een tijdje lagen de nieuwe Quantum zeilen te wachten tot ze gehesen konden worden en dit weekend was het moment om een test drive te doen. Behalve de schootvoering zijn we er helemaal happy mee, ze staan prachtig en zijn nog een beetje te trimmen ook. Wel zijn ze nog zo stijf dat zich een hele stapel zeil op de giek vormt, en het inrollen van rolfok erg zwaar gaat en een dikke zeilkoker tot gevolg heeft, maar dat is de nieuwigheid zullen we maar zeggen. Inmiddels heeft Willem Garschagen ook het maindrop systeem afgeleverd en hebben we het gemonteerd aan de mast en giek, zodat het hijsen en zakken van het grootzeil nu heel eenvoudig gaat. Het zeil wordt nu opgevangen in een zak die op de giek ligt, rits dicht en het zeil is netjes opgeborgen en beschermd tegen zon, weer en wind.

 

Inmiddels wonen we ruim drie weken aan boord en dat gaat prima, al stoot je af en toe nog wel je hoofd (letterlijk en figuurlijk) omdat het een kleine ruimte is vergeleken met een huis. We slapen als roosjes en het lijkt erop dat we alle spullen kwijt kunnen, inclusief de voorraad die we bij de Makro gehaald hebben.
Nu het zo regent en waait (dat is dan zomer) komt het goed uit dat de buiskap nog net op tijd geleverd kan worden door Hugo van Allround Zeilmakerij. Het was passen en meten om tot goede kap te komen, en hoewel het wat kolossaal oogt op onze lage dekopbouw, biedt het goede beschutting tegen wind, regen en overkomend buiswater. Hugo heeft de kap zo gemaakt dat het achterste deel afritsbaar is, en we dus een klein kapje boven de ingang overhouden.

Afgelopen maandag was het schitterend weer en kwam Oby het bijbootje met ons 4PK'tje even testen. Voor een prikkie van marktplaats gehaald, maar door alle drukte nog niet kunnen testen of het bootje lucht- en waterdicht is en of het buitenboordmotortje (3x woordwaarde) het doet. Een keer starten en lopen. Oby geeft gas en halfverwege de haven stopt het motortje ermee. Benzinekraantje! roept de buurman en dat helpt inderdaad ;-) Bootje en motortje doen het prima en als een stel kleine kinderen scheuren we door de haven van Zierikzee.

Na lang dubben besluiten we ons anker om te ruilen voor een kleiner exemplaar. We zochten destijds een 20Kg Rocna anker, maar omdat dat niet op voorraad was kregen we bij Kniest een 25Kg anker mee. Hoewel je volgens Steve Dashew "op de goede weg bent als mensen op de steiger verbaasd naar je grote anker kijken" kunnen het 25Kg anker niet bergen op het boegbeslag. Op deze boot is dat heel karig uitgevoerd en zit het ook nog onder een hoek, waardoor de trekrichting van de ankerlier veranderd moet worden, wil het anker niet van de ankerrol getrokken worden. Na lang denken, een biertje, meten, een biertje, wat lassen, een biertje, passen, nog een biertje, nog eens meten, een biertje en nog wat lassen, heeft laskonig Rob uiteindelijk een constructie bedacht en gemaakt waarmee we het anker kunnen bergen en de trekrichting van de ankerlier kunnen beinvloeden. Mensen op de steiger kijken nu niet meer naar het grote anker, maar naar de rolconstructie waarmee we de ketting en het anker over de boeg geleiden. Bovendien voldoet volgens de fabrikant een 20Kg Rocna anker voor onze boot prima en claimt Rocna niet, zoals andere fabrikanten, de afmetingen van anker en boot te onderdimensioneren.

 

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.
Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties