29 jul 2008

Oostende - Boulogne

We staan op tijd op en zetten koers richting Calais. Het is schitterend weer, maar het beetje wind dat er staat komt recht van achteren dus netto geen wind. Op de motor varen we door de Pas van de Zuydcoote en langs Duinkerken. Voor Duinkerken trekt de wind iets aan en doordat we iets moeten opsteken is de koers inmiddels bezeild. We zijn al vroeg bij Calais en terwijl de wind inmiddels is aangetrokken tot een vrij krachtige 5 Bft besluiten we door te stuiven naar Boulogne. De zee bouwt zich hier snel op en we surfen af en toe van de golven af, maar het gaat prima; sportief zeilen noemen ze dat.

Het is druk in het Nauw van Calais, op zeekaarten Dover Strait genaamd, en we zien de zeeschepen door de noordgaande shipping lanes voorbij schuiven. Als we het Approach Channel, waar de veerboten van Calais naar Engeland doorheen varen, oversteken hebben we direct profijt van de AIS ontvanger. De ferry voor ons lijkt op ramkoers te liggen, maar op de AIS ontvanger zien we dat de Seafrance Renoir ons op een halve mijl passeert.

We ronden Cap Blanc-Nez en Cap Griz-Nez (in de volksmond de "Kaap met de grijze neus") en achter de kapen neemt de wind iets af. Halve wind varen we naar Boulogne maar een uur voordat we de haven invaren zakt de wind eruit en met het laatste licht leggen we aan in de drukke Boulogne Marina. We meren af en liggen 9 boten dik aan de steiger; gezellige drukte hier.

's Nachts worden we wakker gehouden door de vissers naast ons die met grote klappen de lege viskratten vanaf de kademuur op de lager gelegen steigers gooien. Met donder en geraas varen ze vervolgens uit en we liggen te klotsen alsof we midden op zee zitten. Als we eindelijk slapen gaat om kwart voor vijf de wekker. De buren waar we aan vast liggen gaan er tussen uit om te profiteren van noordgaande tij. Als we weer liggen afgemeerd kruipen we terug in bed maar om half negen staan de volgende buren op de romp te kloppen dat ze weg willen. Inmiddels zijn er een aantal boxen vrij gekomen waar we de boot in leggen en met een stevige kop koffie komen we bij van de gebroken nacht.

Voordeel van dit soort acties is dat je nog wat aan je dag hebt. We nemen een douche, rommelen en klussen wat aan de boot en wachten tot het hoog water is, zodat we kunnen tanken aan de tanksteiger. De erg korte tanksteiger ligt in het meest ondiepe deel van de haven waar je nauwelijks kunt manouvreren, en als bonus krijg je twee knopen stroom op de kont bij het aanleggen. Spektakel gegarandeerd dus met aankomen en wegvaren. Onze aardige belgse buurman helpt ons krasvrij afmeren en we gooien de dieseltank vol. Daar waren we voor ons vertrek uit Zierikzee niet meer aan toegekomen.

In de middag lopen we het oude Boulogne nog even in, leuk stadje met veel kroegen en restaurants. Vooral het stadje binnen de vestingmuren is erg leuk. Bij een bakker vraag ik naar een Pain de Boulogne, maar gek genoeg kennen ze dat hier niet. Ze vragen wel of ik mijn brood gesneden wil, dat heb ik in Frankrijk nog niet eerder meegemaakt!

Comment Notification Subscription

You have been unsubscribed from email notifications for any future comments to this post.
Reacties zijn gesloten

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties